Thursday, May 12, 2011

i discovered this after almost a year!

Bismillahirrahmanirrahim

ya Allah...
berilah rahmat kepada Muhammad dan keluarganya
seperti yang Kau berikan pada Ibrahim dan keluarganya
berilah berkat kepada Muhammad dan keluarganya
sebagaimana yang Kau berikan pada Ibrahim dan keluarganya

Allahu ya Allah...
tiada yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang selain Engkau
Engkau curahkan kasih-Mu pada makhluk-Mu seakan-akan Engkau memerlukan mereka
padahal Engkau sama sekali tidak memerlukan semua itu...
telah banyak kurnia yang Engkau berikan kepadaku
telah banyak Engkau limpahkan rezeki-Mu padaku,
tak terhingga nikmat Engkau yan telah aku rasakan
namun
namun demikian, aku seringkali lalai mensyukurinya, aku seringkali membangkang pada-Mu
janganlah kerana kealpaanku itu Engkau murkai aku ya Allah
jangan Engkau campakkan dan jangan Engkau jauhi aku,
tapi teteskanlah ya Allah seberkas cahaya-Mu pada hatiku,
kerana tanpa bantuan-Mu nustahil aku dapat mensyukuri nikmat-nikmat-Mu,
mustahil aku dapat selalu taat kepada-Mu,
mustahil aku dapat menggunakan harta yang Engkau titipkan padaku sebagai sarana untuk pengabdian kepada-Mu

ya Allah hanya Engkau Yang Maha Kuat, aku ini lemah ya Allah,
tanpa bantuan-Mu tidaklah mungkin aku dapat mengalahkan setan dan hawa nafsu yang mengajak kepada kesesatan,
tanpa bantuan-Mu tidaklah mungkin aku dapat selalu tegar dalam mengabdi kepada-Mu,
tanpa petunjuk-Mu aku pasti akan tersesat ya Allah...
lindungilah aku dari perbuatan-perbuatan yang dapat mengotori jiwaku,
kuatkanlah imanku agar aku dapat tegar menghadapi segala cubaan-Mu

wahai Tuhanku Yang Maha Agung...
jadikanlah cintaku kepada-Mu melebihi kecintaanku kepada selain-Mu,
jadikanlah rasa takutku kepada-Mu melebihi rasa takutku kepada selain-Mu,
ingatkanlah selalu kepadaku akan tujuan Engkau menciptakan aku...
arahkanlah aku kepada jalan yang lurus, sesuai dengan jalan orang yang telah Engkau berkahi,
bukannya jalan yang telah Engkau murkai, dan bukan pula pada jalan orang-orang yang tersesat...
ya Allah, junjungan hati orang yang beriman,
terimalah ibadahku,
terimalah shalatku,
terimalah sedekahku,
terimalah zikirku...
maafkanlah bila ibadahku bercampur dengan riya'
maafkanlah amal soleh yang aku lakukan tidak dengan seluruh keikhlasan hatiku

ya Allah Yang Maha Pengasih...
janganlah Engkau hukum aku bila aku terlupa mengingat-Mu,
janganlah Engkau tinggalkan aku bila aku lalai mengagungkan-Mu,
dan jangan pula Engkau biarkan aku bila aku terperosok dalam perangkap kenikmatan dunia...

Allahumma ya Allah...
maksiat yang kulakukan tidaklah untuk menentang-Mu,
bukan pula kerana mengabaikan siksa-Mu, atau pun menentang hukum-Mu,
tetapi semata-mata kerana kebodohan dan kelemahan terjerat hawa nafsu belaka...
kasihani aku kerana kelemahanku ini ya Allah...

ya Allah ya Rahman ya Rahim...
aku memohon pada-Mu,
penuhilah kalbuku dengan cinta dan rasa takut pada-Mu,
dengan keyakinan dan keimanan kepada-Mu,
sarat dengan rindu dan rasa takut berpisah dengan-Mu...
bimbinglah agar aku dapat meningkatkan akhlakku mengikuti akhlak Nabi-Mu yang mulia Muhammad SAW
bantulah aku agar aku mampu bersyukur kepada-Mu...

Allahumma ya Allah....
Engkau menampakkan kepadaku rasa kasih sayang-Mu dengan nikmat-nikmat-Mu, tapi aku menimpahinya dengan dosa-dosa...
turun kepadaku kebaikan-Mu, naik kepada-Mu kejelekanku...
malaikat senantiasa datang kepada-Mu membawa perbuatan-perbuatanku yang buruk, tapi hal itu idak mencegah-Mu untuk menyebarkan belas kasih-Mu dan menganugerahkan nikmat-Mu,
besar sudah bencanaku, berlebihan sudah kejelekan keadaanku, rendah benar amal-amalku,
berat benar belenggu malasku, dunia dengan tipu dayanya telah memperdayaiku,

wahai junjunganku...
aku bermohon pada-Mu dengan segala kekuasaan-Mu,
jangan Kau tutup doaku kerana kejelekan amal dan perangaiku,
anugerahkan padaku manisnya ampunan-Mu, dan lazatnya magfirah-Mu...
perbaiki shalatku dengan curahan anugerah-Mu
keluarkan dari hatiku kecintaan pada dunia sebagaimana yang telah Engkau lakukan terhadap hamba-hamba pilihan-Mu sebelum aku...
wahai Zat yang paling baik untuk dimintai permohonanya...
yang paling murah pemberiannya...
yang paling agung kasih sayangnya...
bawalah kau dalam bahtera keselamatan-Mu
karuniailah aku kelazatan bermunajat kepada-Mu,
curahkanlah kepadaku cinta-Mu,
titipkanlah kepadaku manisnya kasih sayang-Mu,
tumbuhkanlah dalam hatiku kegemaran unntuk taat kepada-Mu,
tuluskanlah niatku dalam beribadah kepada-Mu...
wahai Tuhanku yang menguasai seluruh alam semesta..
aku meminta-Mu dengan penuh tunduk kerendahan dan kakhusyukan...
ampunilah aku serta rahmatilah diriku,

ya Allah Yang Maha Pengatur dan Maha Suci...
jadikanlah aku hamba-Mu yang selalu rela dan puas dengan pemberian-Mu,
rendah hati dalam bertingkah laku...
jadikanlah aku antara yang paling istimewa diantara pengenal-Mu,
yang paling saleh diantara hamba-Mu,
yang paling tulus diantara orang yang mentaati-Mu,
yang paling ikhlas dalam mengabdi kepada-Mu

ya Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Pengampun,
ampunilah dosa-dosa kedua orangtuaku,
kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihaniku semenjak aku masih dalam kandungan,
peliharalah mereka sebagaimana mereka telah memelihara aku dengan penuh kasih sayang,
sayangilah mereka sebagaimana mereka mencintaiku,
berilah mereka petunjuk sebagaimana mereka telah mengajariku,
dan lindungilah mereka dari gangguan makhluk Engkau sebagaimana mereka membela aku bila dizalimi...
ya Allah Penguasa Hari Akhir...
aku sedar cepat atau lambat aku pasti akan kembali kepada Engkau dengan meninggalkan harta benda yang telah aku miliki, meninggalkan anak-anakku yang aku cintai...
aku sedar bahwa aku akan menghadapi sakaratul maut,
pada saat itu bantulah aku agar dapat mengingat Engkau,
bantulah aku agar dapat mati dalam keadan khusnul khatimah...

ya Allah...
berilah aku kebaikan di dunia,
dan kebaikan di akhirat,
hindarkan aku dari siksa kbur-Mu,
jauhkanlah tempatku kelak dari api neraka-Mu...
laa haula wa laa quwwata illa billah...
alhamdulillahirabbilalamin...


p/s: setelah hampir setahun berada dinegara orang, baru terjumpa dalam fail, dimana terdapat nota kecil yang berbunyi....

"dari abah, ibu dan adik-adik,

(12.9.2010)

kami sentiasa berdoa keatas kejayaan Aqilah dunia dan akhirat"

T_T

2 comments:

Pink Ciput said...

SubhanAllah..
sweet, yet true indeed! + touching

nadiahs said...

so sweet! :)